hushållningssällskapet anfaller



....tänkte mig en ganska lugn december, kanske bara en liten stjärna i fönstret inte mycket krimskrams bara lite…
men jag har blivit överkörd, hårt överkörd.

 

All krimskrams som finns är framtaget (bävar för energislösandet och det globala ansvaret) inget krams klarar sig på egna ben utan måste absolut kopplas in i elnätet.

Nåväl det får man väl stå ut med och lite trevligt är det ju med lite blingbling

Men när det kommer till bakandet tyckte jag att konditoriet bakar goda lussekatter och vem har godare pepparkakor än ”Mor Anna”?

Nope, det duger inte!

Hembakade ska det vara, lussekatter och pepparkakor (köpt deg) bakades förra helgen och visst, jag förnekar inte att det är trevligt se tonåringar som bakar medan man dricker lite glögg och njuter av dofterna (tonårsdottern lyckades därtill baka sina underbara vanillinbullar) nåja jag slöade inte och bara drack glögg utan fick i uppdrag att stryka och sätta upp julgardinerna.

 

I helg blev det ett crescendo i julförberedelser, nu dög inte köpt pepparkaks deg utan jag tvingas göra min första deg och ska sanningen fram så slår de Mor Annas pepparkakor även om färgen på degen inte på något som helst sätt påminde om min gamla mors deg.

Pepparkakor, lussebullar, knäck och godis och vi har bara kommit till 2:a advent!!!

Njuter av dofter, julmusik och provsmakar glatt och räknar på hur många spinningpass som måste tas…

 

Nu undrar dottern när vi ska ta in julgranen och göra pepparkakshuset?

”hur tänkte du nu?  julgranen tar man in dagen före julafton och vi åker bort hela julen”

"pepparkakshus har vi inte haft sedan du var liten!" 

Har jag börjat haja läget om vem som bestämmer i huset  så kommer vi att ha en julgran och ett eget designat pepparkakshus till 3: advent.


 





Ny tider nya traditioner!





Kommentarer
Postat av: juldiplomaten

Jahaja, det är bra att man inser sig besegrad i julfrosserikampen. Bitande retstickor behandlas bäst med omvälvande julpyssel och glöggdrickande...

det gör dem lite mjukare och lite goare att klämma på...

2009-12-08 @ 15:11:19
Postat av: peppisar is the shit

pepparkaks bakandet med "riktig" deg ÄR en tradition hos er, en välbehövlig sådan, då jag älskar peppisar men har inget tålamod, ork eller lust, beckis is the shit, hallelulia moment för hennes bakande, hälsa henne det..



Jag hoppas att det är ok att vi är hos er ganska mycket, dels för tysons skull och faktist, att jag gillar att gå i trappor ;) Syskonen mina firar julafton med oss, erat kök är perfekt för 4:a. Och detsutom har en fågel viskat att NI SKA HA JULGRAN, sant? min jul är räddad, gurra har inte ett skit att säga till om ifall ni har tagit in granen, ;)



Hör av dig om tider för hämtning av tyson. Tack för maten i helgen..



Take care. Krama una familia

/alec och gurra!

2009-12-09 @ 09:12:03
Postat av: Anonym

fågeln viskade nog fel, julgranen får ni nog hugga i skogen (kan visa er var) var ni ska hitta kulor kan jag också visa, vet ett bra ställe

2009-12-10 @ 21:20:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0