påssoppa och stureplan




strax efter lön då räkningarna var betalade konstaterade jag för barnen att "nu blir det barkbröd och påssoppa resten av månaden, inga extravaganser, inga investeringar, vi prioriterar toalettpapper och kaffebönor till
JURA Ena3, ät gärna hos vänner, ta doggybags från skolor och jobb gärna lite extra så att det räcker till mig! föresten toalettpapper får vi prioritera ner ni får gå på toa på jobbet och skolan, ta gärna med er lite toapapper i fickan det brukade jag göra när jag var ung och singel"

"om du inte är ute och festade så mycket så kanske vi kan få mat, hur mycket har du lagt ut på roa dig?" var kommentaren från en av sönerna.
smart som jag är gick jag naturligtvis inte in i en dispyt om ören och kronor utan svarade
"man måste vara ute i svängen om man inte vill vara singel resten av sitt liv, vill ni att er far skall bli en ensam bitter gubbe?"
mitt svar avslutade vår diskussionen raskt med att barnen unisont reste sig från soffan tittade på mig och suckade innan de försvann upp på sina rum.

nu blev inte resten av månaden så hård som jag befarade, jag har passat på då och då att ta in på ett litet hotell som ibland haft helpension (ibland inte ens kaffe men det har vi diskuterat hotellvärdinnan och jag)
jag har lyckats spara ihop till en och annan utegång på bland annat wgcc, hjördis, snaps och senast på en helkväll i barerna på anglais och en kräftskiva hemma.

barnen?
ja de ser till att äta ordentligt på jobb och i skola, i dag har vi övergått från ett märke på toapapper till en mångfald av märken.
"är ni hungriga?" frågar jag varje kväll "vilken pulversoppa blir det?" är svaret från barnen.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0