annandags reflektion








visst är det underbart med jul!
julen är ju i grunden så otroligt enkel.
det är bara att göra som man alltid har gjort och äta det man alltid ätit.

inte som inför sommaren då man behöver fundera på vad ska man göra i år?
nej, vi gör som vi brukar även om det behövs skruvas några varv då förutsättningarna förändras.

i år skulle det bli enkelt var tanken, ingen jul alls inga presenter utan firandes på en alptopp utan barn men med goda vänner.
så blev det inte.....
nej, ordning ska det vara!
Jul är tradition och så kommer det att förbli.

Köttbullsmakerskan kom på Julafton med sina köttbullar och jag tittade ner i lådan och såg några bullar rullar runt och undrade "vad är det här?"  "ett kilo köttbullar, så mycke köttbullar har jag aldrig gjort" var svaret "nej, du har inte tre tonårssöner!"  tänkte jag med en rysning och funderade på om mamma scan fanns i frysen!

en viktig tradition är julevangeliet, har kört stenhårt under barnens uppväxt medans de skruvat på sig oroligt innan de fått hugga in på maten, nu tänkte jag "nya tider, nya traditioner, vi skiter i evangeliet" men inte när maten är uppäten då frågar tonåringarna "ska du inte läsa ur bibeln?" och nu skruvade inte en enda tonåring på sig medan far läste utan alla lyssnade och begrundade allt detta som lästes i sitt hjärta.

Juldag firas  traditionellt med Julotta och juldagsfrukost hos de goda vännenrna kyrkoherdefamiljen och även om en och annan tonåringen sover över ottan så brukar frukosten dra till sig någon trött tonåring och så även i år.

Julklappar tänkte jag var en överskattad sak, jag bjuder alla till Thailand i mars det räcker eller? undrade jag.
"absolut" tyckte tonåringarna men så enkelt blir det inte.
råkade överhöra ett samtal som en tonåring hade med en vän.
"mammor är det lätt med de blir glada över en hemvirkad pannlapp men farsan han önskar sig bara dyra saker typ en Kitchen aid"
"är det så illa?" funderade jag och kom fram till att JA, så illa är det och funderade med en rysning vad jag skulle göra om barnen kom hem med en tröja eller kalsonger från Dressman!

nu blev det ingen Kitchen Aid (det blir min födelsedags present?)  utan ett bio system till sonens nya jätte tv och huruvida den är min julklapp  och vem som har betalt det är lite oklart men har en stark kännsla att den grävde ett hål på mitt konto och att min julklapp kommer att flytta med sonen den dagen det kommer likaväl som tv´n vars ägarförhållanden är lika oklara men som också grävde ett ännu  djupare hål i mitt konto.

och visst inte fick bara far en klapp utan det små tonåringarna fick naturligtvis klappar av sin far.

nåja, julen är tradition, god mat (god och god men åtminstone vet vi vad vi äter) och att umgås med varandra.

själv har jag hittat en bra julklapp åt mig själv, nya B&W golvhögtalare i svarta pianolack!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0