knödel unt sauerkraut






jojo, är man på resande fot får man ta seden dit man kommer minsann och det är väl det som är det fina med att resa att också upptäcka den kulinariska sidan av ett land..
......när det är  kulinariskt

för alltid är det ju inte det med bästa vilja och då kan man vara glad att det finns ett KFC eller en MacDonalds runt hörnet, även om jag stolt måste tillstå att jag lett och fint intagit knödel, sauerkraut och annat (att jag grundat med en stadigt stadig frukost för att klara mig hela dagen det visste ingen) men när jag påbjuds en icke utryckbar del av en ko som verkar rå, då tackar även jag nej ler och säger "nej, så mycket kan jag omöjligtvis äta" och fortsätter peta i mig min sauerkraut

att vara ute och resa och hamna med människor där du inte fattar ett jota av vad de säger kan också vara skönt, lite skön avkoppling som en liten retreat sådär.
du kan sitta där och le och sitta i dina egna funderingar, peta runt med din knödel medan de andra bara pratar på med sin rotvälska, kanske förlora sig bort i gamla minnen till en solig sommardag full av njutning..
tills du inser att samtalet avstannat, du tittar upp och ser att tjugo personer tittar på dig undrande, jo då har någon passat på att översätta eller gå över till engelska bara för din skull och där satt du och bara kopplade av från allt.. 

nä, då kan det vara skönt att avsluta med en skön salsainspirerad dans inför alla man slipper säga så mycket då..

och att fortsätta natten med en runda på stan hamna på ett latinohak och därifrån på ett techno disco bland stadens unga stekare som undrar hur "farbror" hamnat där? 
eller att avsluta på morgonkvisten med att dansa på en skön pub i en alldeles bedårande stadsdel som påminner om gränderna i gamla stan.
tills du dagen efter kommer tillbaka till den bedårande stadsdelen lite tidigare på kvällen och inser att den var nog inte så bedårande och inte likt någon gamla stad utan med som alvesta centrum en mulen oktober kväll....
och nu inser du varför alla tittat lite förundrat på dig när du beskrivit den vackra gamla miljön där du roat dig natten före..

jodå, man säger farväl på lite blandad svengelstysk och inser att de nog tänker
"han sa inte mycket, han dansade dock bra men verkar ha lite dålig aptit och synen verkar dålig som inte ser skillnad på riktigt gammalt bedårande och alvesta centrum"
och själv tänker du "tänk vad mycket stoft vi har tonåringen och jag till vår nya bok min galna tyska släkt"




 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0