konsumentlycka





tonåringarna skulle laga middag "skulle vara gott med en sallad" sa en och tittade på mig lite sådär svävande frågande.
"titta inte på mig" svarade jag
men visst, någon fick kvista ner och köpa grönsaker för att täcka det plötsliga oförklarliga behovet av en fullständig kostcirkel.


"förr hade vi alltid grönsaker och frukt hemma" säger tonåringarna lite nostalgiskt.
"japp" svarar jag, "förr bar vi tonvis med frukt och grönsaker från affären och halva tonnen bars ut i soptunnan oäten, den halva tonnen kostade en halv förmögenhet i inköp och andra halvan av  förmögenhet gick åt till att få sophämtning varannan vecka, och var ni lyckligare då?"
nu undrar tonåringen/arna naturligtvis vad det har med lycka att göra.... och svarar med ett svävande "nja"
"jo" säger jag  och inser att nu handlar det om att komma med en väldigt pedagogiskt bra förklaring till mitt resonemang om jag inte ska tvingas till frukt- och grönsaksdisken…

"konsumentverket säger att man ska äta si och så mycket grönt och frukt och såååå lite fett för att må bra och var lycklig"  (nu kanske det var socialstyrelsen men skit samma kv är roligare än sos) "men att må bra och vara lycklig handlar inte om vad man stoppar i sig utan om andra saker"
"typ, vad?" undrar tonåringarna lite osäkra på om de överhuvudtaget vill ge sig in i ett resonemang med mig.
"må bra och vara lycklig handlar mer att omge sig med människor som är glada och lyckliga och jag blir lycklig när halva förmögenheten går åt att köpa snygga svindyra kalsonger för att inte bli ertappad i ett par grå urtvättade sladdriga, och sprider min lycka till er så att ni blir lyckliga och mår bra" nu är tonåringarna med på banan och fattar resonemanget, snygga svindyra kalsonger ger en lycklig vuxen som ger lycklig tonåring och det kostar frukt och grönsaker, så lång är de med
"den andra halvan av förmögenheten?" undrar de nu

"jo, av den skapar vi ett high-tech hem med musik som flödar obehindrat" 
tonåringarna tittar nu lite storögt undrande på mig
"nu, jäklar har han spårat ut gubben" ser de ut och tänka samtidigt som det sneglar mot telefonen och jag förstår att de funderar på att ringa min jourhavande analytiker för att finna råd på vad de ska göra med mig
"jo, vi mår bra av att få rocka loss på ett dansgolv med jämna mellanrum, och nu brukar vi göra det ganska ofta på lokal, men skulle det vara så att vi behöver rocka loss lite oftare (vilket också är bra för att förbränna bort fettet som vi nuförtiden sätter i oss tvärtemot konsumentverket eller vem det nu var)  då kan vi tack vara den andra halvan av förmögenheten göra det hemma" säger jag och drar igång lite medryckande musik från NASEN via SONOSEN och tar en svängom på vardagsrumsgolvet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0