Bibeln



....den vanliga känner ju de flesta till, finner tröst och ledsagning i den när vi behöver det. 
vissa följer den slaviskt och ordagrant andra har en mer enkel relation till den medan andra inte har en relation till den alls och knappt vet vad det är för något.

jag tycker om den, inte ordagrant eller slaviskt men lite som en "backup" då och då eller som en ledstång i moral, etik eller för att bevara traditioner, ett bra exempel är traditionen att innan julbordet läsa julevangeliet Luk. 2:1-19 för att påminna om varför vi firar jul, en fin och uppskattad tradition framför allt av barnen som vuxit upp med den tradtitionen.

men nu har jag funnit en konkurrent en ny bibel och denna följer jag ordagrant och slaviskt.
jag har den under huvudkudden, den följer med mig på toaletten och är min avkoppling i badet.
så fort jag hamnar i trångmål går jag till min bibel slår upp ämnesområdet och vips har jag svar på mina frågor och mina tvivel om vad som är rätt eller fel är som bortblåst.

det finns tillfällen som nu under vintern då jag funderat på om jag kan använda dunjackan över kostymen (jag skulle ju ändå bara in och ut ur taxin snabbt) men det kändes inte helt rätt, lite fel kanske inte moraliskt eller etiskt men som ett brott mot traditioner och etikett när jag stod på min farstutrapp och skulle in i taxin.
men inga frågor, inga tvivel som inte har sin lösning och svar i min bibel, tips nr 104: "Bär aldrig kort jacka över kavajen. Tänk inte ens tanken. Rock är enda möjligheten"   ja det svaret gjorde det hela lätt, min varma dunjacka byttes mot min ullrock, inte fullt så varm och det blev inte bara kort att slänga sig in och ut ur taxin utan en bra stund ute i kylan, blåfrusen men stilriktigt och etikettsfullt.
skulle på middag och planerade som vanligt att ta med en vinflaska som jag tidigare fått av någon gäst som varit på middag hos mig, inför middagen gick jag noggrant igenom min bibel och dess råd kring detta och naturligtvis har den svaret tips nr 340:
"Att ge bort en flaska vin som du själv fått i gåva kan vara en smart lösning på ett sent påkommet presentproblem. Om flaskans ursprungsägare visar sig vara mottagaren och flaskan har vandrat runt i bekantskapskretsen är succén inte lika given. Återvinn dina presenter med försiktighet"  aha! nu har jag ett problem, lördag klockan 18 det enda som återstår är blommor och en chokladask på Ica men innan jag tar det beslutet läser jag tips nr 399. "Hur mycket du än gillar omslagspappret till blommorna du ger bort, så avlägsna det innan de överlämnas"   nu sitter jag här med viner som jag inte dricker (företrädelse vita) och massor av vackert omslagspapper.

tips 19 följer jag slaviskt: "Med en lermask en gång i veckan får du som har fet hy bort hudens överskottsfett, eller sebum som det heter"  nu har jag ingen aning om jag har någon sebum men finns den där så försvinner den i samband med min lermask när jag ligger i badet och läser min bibel drickandes ett glas vin ur en flaska som jag gav åt en vän när jag var på middag, som jag sedan fick av en annan vän som var här på middagen den gången vi sedan for i väg för att roa oss på stan, jag iklädd min kavaj och över den min snygga ullrock som dock var ganska kall men alldeles stilriktig.







Kommentarer
Postat av: sussi

Kan ev låna ut en dyrgrip till lera, direkt från döda havet, hemforslad för hand av en omtänksam kollega,gör ansiktet 10 år yngre.

Kan föralldel tänka mig byteshandel, lera mot vinet som kan hamna fel,lera mot blommor(utan papper) eller bara en drum talisker

2010-03-11 @ 21:30:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0